Inhoud Brochure KBR Straatwerk
De Kwaliteitsborgingsregeling (KBR) Straatwerk heeft als doel het verhogen van het kwaliteitsniveau binnen de gehele bestratingsbranche zowel product als proces en daarmee impliciet het verbeteren van het imago van de bestratingsbranche. Voor de opdrachtgever is het een zekerheidstelling voor de gevraagde kwaliteit en ontzorgt het toezicht-kader.
Inhoud
- Voorwoord voorzitter Stichting KBR Straatwerk
- Waarom, nut & noodzaak Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk
- Kwaliteit en aanbesteden
- Toegevoegde waarde voor de opdrachtgever!?
- De regeling
- – Voorwaarden aan deelname
- – Vereiste aan bedrijfsvoering
- – Werkvoorbereiding
- Bijdrage voor deelname
Voorwoord voorzitter Stichting KBR Straatwerk
Met deze nieuwe Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk wil de Stichting KBR Straatwerk inspelen op de maatschappelijke trend dat kwaliteit al belangrijker wordt wat mag blijken uit de introductie van de Wet Kwaliteitsborging Bouw (Wkb). Ook al is de Wkb niet helemaal van kracht voor de bestratingsbranche, denken de Stichting er goed aan te doen om daar toch bij aan te sluiten en dat dit het juiste moment is om dat te gaan doen. Het streven is dat met ingang van 1 januari 2025 daar een start mee te maken. De Stichting is samen met de brancheorganisatie STRAATWERK Nederland – de initiatiefnemer – daar in de loop van 2024 al mee begonnen en gaan nu de laatste puntjes op de ‘i’ zetten.” Bij deze ontwikkeling zijn alle geledingen uit de branche betrokken, van opdrachtgevers en ontwerpers tot deelnemende bedrijven en leveranciers van materialen en materieel.
De bedoeling is vooral om de KBR Straatwerk als kwaliteitskeurmerk sterker op de kaart te zetten en er ook nieuwe deelnemers mee te trekken. Het liefst wil de Stichting dat iedereen die straatwerk uitvoert in Nederland zich aansluit en dat opdrachtgevers ook de KBR Straatwerk gaan voorschrijven. Deze KBR Straatwerk is essentieel voor de bestratingsbranche en voor de waarborging van kwaliteit. De vrijblijvendheid moet eraf. Als we de kwaliteit van het straatwerk geborgd willen hebben, zullen de opdrachtgevers dit in bestekken moeten opnemen.
Graag wil ik als voorzitter daar nog aan toevoegen dat KWALITEIT een must is waarbij geldt ‘Dat als de fundering de basis is van onze infrastructuur is STRAATWERK het toppunt!’
Stichting Kwaliteitsborgingsregeling (KBR) Straatwerk
John Steevens
Voorzitter
Waarom, nut & noodzaak nieuwe Kwaliteitsborgingsregeling
KBR Straatwerk: de nieuwe standaard voor kwaliteit
Met één gemoderniseerde kwaliteitsregeling wil Vereniging STRAATWERK Nederland opdrachtgevers ontzorgen en de bestratingsbranche op een hoger niveau brengen. Inhoudelijk is de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk een samenvoeging van het beste uit de bestaande SEB Erkenningsregeling en de BRL 9334 Straatwerk.
De nieuwe kwaliteitsborgingsregeling KBR Straatwerk is een initiatief van Vereniging STRAATWERK Nederland. De uitvoering wordt echter ondergebracht in een onafhankelijk instituut, met de naam Stichting KBR Straatwerk. Dit instituut zal toezien op de kwaliteit van de gecertificeerde deelnemers en de kwaliteit van het eindproduct. Middels digitale tools zullen aannemers hun geleverde kwaliteit kunnen vastleggen, waarbij de toeziende stichting regelmatig onaangekondigde audits zal uitvoeren om werk en bedrijf te controleren. Het aantal controles zal samenhangen met het aantal onderhanden projecten.
Duidelijkheid
“Twee kwaliteitsregelingen die nagenoeg hetzelfde nastreven is te veel voor de branche. De markt heeft behoefte aan duidelijkheid”, zegt Theo Noorlander, directeur van de Vereniging STRAATWERK Nederland over de ontwikkeling van de nieuwe KBR Straatwerk. Johan de Krom, voorzitter van die vereniging, beaamt dat: “Omdat opdrachtgevers niet weten welke van de twee bestaande regelingen het beste is, schrijven ze nu vaak niets voor. Met de nieuwe KBR Straatwerk combineren we het beste van twee werelden, met nieuwe spelregels van deze tijd. Opdrachtgevers zullen dat omarmen. Het zou gek zijn als ze dat niet doen want uiteindelijk wil iedereen kwaliteit. Opdrachtgevers die deze regeling voorschrijven, worden daar heel gelukkig van. Ze kunnen uitgaan van kwaliteit en hoeven minder tijd en energie in toezicht te stoppen.”
Geschiedenis
Dat er twee kwaliteitsregelingen waren, vindt zijn oorsprong in de geschiedenis. Toen in de jaren 90 de vestigingswet werd losgelaten, was er een vrees dat elke ‘cowboy’ zich stratenmaker kon gaan noemen. Om de kwaliteit te waarborgen, riep de OBN (Ondernemersvereniging Bestratingsbedrijven Nederland) in 1993 de Stichting Erkenning voor het Bestratingsbedrijf SEB in het leven. Door de introductie van machinaal straten ontstond vanuit de OBN de Vereniging Machinaal Straatwerk VMS, die de SEB-regeling te productgericht vond. VMS ontwikkelde daarom de meer procesgerichte BRL 9334, met certificering door KIWA en SKG-IKOB. De VMS werd Vereniging Modern Straatwerk en fuseerde in 2022 met de OBN tot de Vereniging STRAATWERK Nederland.
SEB-plus en BRL-min
“Na de fusie was een van onze eerste taken om te komen tot één kwaliteitsregeling. Daarvoor hebben we gekeken naar bekendheid en gebruik van beide regelingen en hebben we interviews gehouden met onder meer verwerkers en opdrachtgevers”, licht Noorlander toe. “We hebben vervolgens de hele keten bij elkaar gezet, waaronder opdrachtgevers, verwerkers, SEB, CROW, SKG-IKOB en KIWA. We hebben samen gekeken wat er goed was van beide regelingen en dat samengevoegd. Het is nu eigenlijk een SEB-plus en een BRL-min. In de BRL was heel veel compliance opgenomen en zat overlap met bijvoorbeeld VCA-regelgeving. Dergelijke overlap hebben we er uitgehaald. Maar er is meer toezicht en controle en vastlegging van kwaliteit dan in de SEB-regeling. De regeling gaat ook verder dan alleen de technische aspecten van het eindproduct en omvat ook aspecten op het gebied van compliance en veiligheid. Er wordt tevens gekeken naar de ‘kantooraspecten’, zoals het kwaliteitshandboek. We hanteren daarbij een staffel voor het aantal gediplomeerde stratenmakers dat op een werk aanwezig moet zijn. Het is eigenlijk te gek voor woorden om te concluderen dat onze infrastructuur veelal in handen ligt van mensen die niet opgeleid zijn. Neem alleen al het verdichten. Hoe kun je dat goed doen als je de theorie van het aftrillen niet kent?
Juiste moment
Naast de fusie is het volgens De Krom ook in andere opzichten de juiste tijd om met deze nieuwe regeling te komen. “De wereld is aan het veranderen. Onder meer klimaat en energie hebben invloed, ook op straatwerk. Denk aan infiltratie van regenwater en waterdoorlatende bestrating. Dan is het een mooi moment, niet alleen om de regelingen samen te voegen maar ook voor een upgrade.” Dat inmiddels in de bouw de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zijn intrede heeft gedaan, speelt op de achtergrond ook mee. Noorlander: “De Wkb geldt nu nog niet voor infra, maar met deze regeling sluiten we daar wel mooi op aan. Daarbij blijkt dat kennis in de markt terugloopt, ook bij opdrachtgevers. Toezichthouders laten zich soms leiden door de opdrachtnemer. Of opdrachtgevers halen voor het toezicht goede mensen weg bij bedrijven. Dat hoeft met deze KBR Straatwerk niet meer, omdat het toezicht onafhankelijk geregeld is.”De Krom: “Het is een oproep aan aannemers om kwaliteit te leveren en dat ook aan te tonen, en zo de opdrachtgever als toezichthouder te ontzorgen.”
Onafhankelijk toezicht
Sterk punt van de nieuwe regeling is volgens De Krom vooral het onafhankelijke toezicht op de kwaliteit. De kwaliteitsregels van de SEB Erkenningsregeling zijn door CROW opgenomen in RAW-bepalingen (hoofdstuk 83, elementenverhardingen). Die kwaliteit staat dus wel omschreven, maar het gaat er om hoe je die borgt en daarop toeziet. “Daarvoor is er nu een onafhankelijk instituut, los van de branchevereniging, zodat het geen slager is die zijn eigen vlees keurt.” Noorlander: “Daarbij komen er dus onaangekondigde audits, waarvan de frequentie afhankelijk is van het aantal werken dat een bedrijf uitvoert. Dit in plaats van de jaarlijkse aangekondigde audits zoals de SEB die uitvoerde.” Noorlander: “De KBR Straatwerk regeling geeft de zekerheid dat het werk zal worden opgeleverd volgens de afgesproken spelregels, waardoor de opdrachtgever wordt ontzorgd. Het waarborgt dat de opdrachtnemer (on)aangekondigd gecontroleerd wordt en dat hij op ieder project dient te voldoen aan de gestelde regels.” De Krom: “Met deze regeling KBR Straatwerk scheiden we het kaf van het koren en maken we als branche een kwaliteitsslag. Daarmee worden we de architecten van de buitenruimte.”
Draagvlak
Het draagvlak voor de nieuwe regeling is er zeker volgens De Krom en Noorlander. Dit mede doordat onder meer CROW, Rijksoverheid en grote gemeenten betrokken zijn geweest in het ontwikkelingsproces. Verder zal Vereniging STRAATWERK Nederland de KBR Straatwerk actief gaan promoten richting opdrachtgevers. De Krom: “Opdrachtgevers die nu SEB Erkenningsregeling of BRL voorschrijven, gaan we actief ondersteunen met nieuwe bestekteksten om de KBR Straatwerk voor te schrijven.”
Overgangsregeling
De nieuwe KBR Straatwerk zal in het eerste kwartaal van 2025 daadwerkelijk van kracht worden. Voor de deelnemers aan de SEB-erkenningsregeling komt er een overgangsregeling.
Zij krijgen te maken met veranderingen, maar De Krom en Noorlander verwachten dat al die bedrijven aan de nieuwe regeling kunnen voldoen. Die zal ook niet leiden tot een forse verhoging van administratieve lasten. De Krom: “Er zijn diverse digitaliseringstools beschikbaar waarmee we het systeem zo eenvoudig mogelijk willen houden. Opmeten, foto’s maken en opslaan moet in principe voldoende zijn. En aan het eindproduct verandert niets. De deelnemers aan beide regelingen leveren nu ook al kwaliteit.”
Kwaliteit en aanbesteden
Aanbesteden en wettelijke kaders zijn altijd voer voor discussie! Eerder in deze brochure werd al de Wet Kwaliteitsborging genoemd. Geïnitieerd vanuit de bouw geeft deze ook wel de mogelijkheden voor alle projecten waarbij kwaliteit van belang wordt gevonden!
Uit onderstaand schema blijkt dat via het privaatrecht ook eisen van kwaliteit kunnen worden gesteld via het Regelend Recht. Regelend Recht houdt in dat de wet (in dit geval de Wkb) een aanvullende werking heeft als partijen – in dit geval de opdrachtgever en opdrachtnemer van straatwerk – bepaalde afspraken in de overeenkomst niet hebben gemaakt maar in dat geval de wet wel een aanvullende werking heeft op een tussen partijen gesloten overeenkomst, zoals bijvoorbeeld het bestek.

Dit gekoppeld aan het feit dat de Stichting KBR in haar statuten heeft opgenomen dat zij zich richt op een erkenningsregeling zoals verwoord in de artikel 3.66 van de Aanbestedingswet. In dat geval geldt dat de KBR Straatwerk als een erkenningsregeling kan worden beschouwd en dientengevolge ook zo kan worden toegepast bij aanbestedingen van straatwerk! De KBR Straatwerk bevat objectieve voorschriften en criteria voor de uitsluiting en selectie van ondernemers die een erkenning aanvragen. Hiervan kan door een aanbestedende dienst gebruik worden gemaakt.
KBR Straatwerk – Toegevoegde waarde voor de opdrachtgever!?
Kwaliteit is al meer een issue voor de opdrachtgever van straatwerk. Enerzijds doordat de wetgever hier de nodige aandacht aan geeft maar anderzijds ook gericht op een duurzame inrichting van de openbare buitenruimte.
Straatwerk vormt van deze inrichting een groot gedeelte. Bij de realisatie van dit straatwerk heeft de opdrachtgever er ook belang bij dat het bestratingsproject volgens de kwaliteitsnormen wordt uitgevoerd. Het is daarom dat de KBR Straatwerk hierop inspeelt door vooraf aan te geven welke deelnemers aangeven zich aan deze kwaliteitsvereiste te houden maar ook daarop aan te spreken zijn. Ook bij oplevering van straatwerk kan de KBR Straatwerk een onafhankelijk document opleveren (te vergelijken met de documenten waar in de Wkb over wordt gesproken) om aan te geven dat het product ‘STRAAT’ volgens de gevraagde kwaliteitsnormen is gerealiseerd! Dus hiermee ontzorgen wij de opdrachtgever! Beide aspecten geven duidelijk de toegevoegde waarde aan als het straatwerk onder de condities van de KBR Straatwerk in de markt wordt gezet!
KBR Straatwerk – De regeling
KBR Straatwerk is te onderscheiden in verschillende onderdelen. = Voorwaarde voor deelname
= Vereiste aan de bedrijfsvoering
= Bijdrage voor deelname
= Vereiste aan product STRAAT zijnde de kwaliteitsnormen.
Hierbij wordt de deelnemer aan KBR Straatwerk ‘certificaathouder’ genoemd.
Voorwaarde voor deelname
Een organisatie / bedrijf of onderneming kan deelnemen aan de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk indien is voldaan aan de volgende voorwaarden:
a. de organisatie dient te staan ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. De activiteiten volgens de inschrijving bij het handelsregister dienen betrekking te hebben op de werkzaamheden als bedoeld in deze Kwaliteitsborgingsregeling. De hiervoor geldende SBI-codes zijn 42111 (wegenbouw) of 42112 (straten maken);
b. de aanvrager is in het bezit van recente verklaringen omtrent zijn betalingsgedrag, afgegeven door de betrokken ontvanger der Rijksbelastingen;
c. de aanvrager beschikt over een VCA* certificaat; voor een ZZP -er volstaat een certificaat VCA-VOL;
d. de aanvrager heeft zich door middel van de ondertekening van een deelnemingsovereenkomst verplicht tot het naleven van de uit de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk voortvloeiende verplichtingen;
e. de aanvrager heeft zijn aanvraaggelden voldaan;
f. blijkt uit het toelatingsonderzoek, dat de aanvrager voldoet aan het gestelde in de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk mede inhoudende één of meer beoordelingen op projectlocatie; van dit toelatingsonderzoek wordt een rapportage opgesteld.
Het voldoen aan de hiervoor genoemde toelatingsvoorwaarden kan blijken uit de volgende bescheiden.
1. Een door de Kamer van Koophandel en Fabrieken, waarin de onderneming van de aanvrager binnen welk gebied de onderneming gevestigd is, afgegeven en gewaarmerkt uittreksel uit het Handelsregister, mits niet eerder gedagtekend dan drie maanden voor de indiening van het verzoek om toelating;
2. De onder b, bedoelde verklaring, mits niet eerder gedagtekend dan drie maanden voor de indiening van het verzoek om deel te nemen aan de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk.
3. De in onder d en f bedoelde documenten.
4. Ten aanzien van de bewijstukken voor de aantoonbare deskundigheid / vakbekwaamheid van de functionarissen die het straatwerk uitvoeren gelden naast het reguliere diploma ook de volgende certificaten.
Het Branchecertificaat Straatmaker van de
Vereniging STRAATWERK Nederland.
Het Branchecertificaat Bestratingsmachinist van de Vereniging STRAATWERK Nederland.
In het verleden behaalde certificaten op het gebied van vakbekwaamheid van de OBN
en de VMS.
Deze worden als gelijkwaardig beschouwd aan het vakdiploma niveau 3 voor straatmakers en niveau 2 voor machinisten.
Vereiste aan de bedrijfsvoering
Om deel te nemen aan de Kwaliteitsborgingsregeling gelden de volgende vereiste aan de bedrijfsvoering.
Kwaliteitshandboek
De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de medewerkers van de certificaathouder, met betrekking tot de werkzaamheden in het kader van deze Kwaliteitsborgingsregeling, moeten zodanig worden toegewezen dat het volledige voorgeschreven werkproces en uit te voeren straatwerk gewaarborgd is, overeenkomstig hetgeen is vastgelegd in het kwaliteitshandboek. De certificaathouder dient in het kwaliteitshandboek vast te leggen welke personen binnen de organisatie deelnemen aan de werkzaamheden die vallen binnen de scope van dit certificaat.
Verantwoordelijke
De certificaathouder dient een verantwoordelijke aan te stellen voor het beheer en onderhoud van het kwaliteitshandboek. Dit is tevens de contactpersoon voor de Stichting die de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk beheert en uitvoert.
Deskundigheid & ervaring
Per functie van de bij de uitvoering van het straatwerk betrokken medewerkers dient de certificaathouder de deskundigheid- en ervaringseisen aantoonbaar vast te stellen en ervoor zorg te dragen dat hieraan wordt voldaan en dat de deskundigheid op peil blijft. Dit dient te worden vastgelegd in een organogram. Het aantal gediplomeerde straatmakers en bestratingsmachinisten (Vakdiploma niveau 3 en branchecertificaat niveau 2 voor bestratingsmachinisten) binnen de organisatie en op elk werk dient te voldoen aan onderstaande tabel 1.

Tenminste 50% van de op het werk aanwezige straatmakers, naar boven afgerond op hele aantallen. Bij het toelatingsonderzoek mag ten aanzien van het aantal gediplomeerde straatmakers/bestratingsmachinisten worden afgeweken van tabel 1, met in acht name van het volgende. Binnen één kalenderjaar wordt voldaan aan het gestelde in tabel 1.Door middel van een opleidingsplan dient inzichtelijk gemaakt te worden dat binnen één kalenderjaar na aanvraag Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk wordt voldaan aan tabel 1.
Werkvoorbereiding
Gegevens
De certificaathouder dient voor aanvang van de uitvoering van de bestratingswerkzaamheden de benodigde gegevens te verzamelen, zoals
- – sonderingen;
- – bodemopbouw;
- – milieutechnische bodemkwaliteit;
- – kabel- en leidinginformatie;
- – verkeerssituatie;
- – deel 1 van het Straatwerkplan conform CROW Publicatie 324.
Beoordeling startsituatie
De certificaathouder dient voor de start van de uitvoering van de bestratingswerkzaamheden te beoordelen of de situatie (nog) overeenkomt met de uitgangspunten in de overeenkomst. In de beoordeling dienen ten minste de volgende aspecten te worden opgenomen die door de opdrachtgever zijn verstrekt:
+ de kwaliteit van de ondergrond aan de hand van sonderingsgegevens;
+ het te gebruiken materiaal bij hergebruik of directielevering;
+ de aanwezigheid van kabels en leidingen;
+ de aanwezigheid van obstakels;
+ de grondwaterstand;
+ de bodemkwaliteit.
De certificaathouder dient bij constatering van afwijkingen deze afwijkingen aan de opdrachtgever te melden en afspraken te maken hoe hiermee om te gaan. De afspraken dienen schriftelijk te worden vastgelegd.
Straatwerkplan
Voor de start van de uitvoering van elk project dient door de certificaathouder het door de opdrachtgever aan te reiken Straatwerkplan overeenkomstig bijlage V van CROW Publicatie 324 verder aan te vullen. Het Straatwerkplan kan zowel hard-copy als digitaal zijn.
Uitbesteding
Een certificaathouder kan besluiten de bestratingswerkzaamheden uit te besteden. In geval van (gedeeltelijke) uitbesteding dient het aantal gediplomeerde straatmakers dan wel bestratingsmachinisten aantoonbaar te voldoen aan het gestelde in artikel 6.3 van de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen medewerkers in loondienst bij de certificaathouder, ingehuurde medewerkers, medewerkers van bedrijven waaraan werkzaamheden zijn uitbesteed. Indien het bedrijf waaraan het werk is uitbesteed niet gecertificeerd is volgens de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk is de uitbestedende certificaathouder verantwoordelijk om te voldoen aan de gestelde eisen.
In te zetten materieel
De certificaathouder dient het in te zetten materieel te beoordelen op geschiktheid voor het desbetreffende project en de effecten op de omgeving (onder andere geluid, trillingen). In te zetten materieel dient aantoonbaar te voldoen aan de eisen volgens VCA. Een geldig (goedgekeurd) keuringsbewijs dient bij het materieel aanwezig te zijn. Indien het materieel gebruik maakt van de openbare weg dient het te voldoen aan de Regeling Voertuigen (Wegenverkeerswet).
Meetmiddelen
De certificaathouder dient, indien gebruik wordt gemaakt van meetmiddelen, voorafgaand aan de uitvoering de geschiktheid en de correcte werking van deze middelen te beoordelen. Zie hiervoor de voorschriften van de fabrikant. Indien het noodzakelijk is om geldige resultaten te bewerkstelligen, moeten de meetmiddelen: met gespecificeerde tussenpozen of voorafgaand aan gebruik zijn gekalibreerd of geverifieerd volgens meetstandaarden, die herleidbaar zijn tot (inter-) nationale meetstandaarden; wanneer deze standaarden niet bestaan, dan moet de basis, die is gebruikt voor de kalibratie of verificatie, worden geregistreerd; indien nodig worden gejusteerd of opnieuw gejusteerd; worden geïdentificeerd zodat de kalibratiestatus kan worden bepaald; worden beveiligd tegen justeren die het meetresultaat ongeldig zou maken; worden beveiligd tegen beschadiging en achteruitgang tijdens behandeling, onderhoud en opslag.
Wanneer is gebleken dat de meetmiddelen niet overeenkomstig de eisen functioneren, dient de certificaathouder de geldigheid van de voorgaande meetresultaten te beoordelen en te registreren. De certificaathouder dient ervoor zorg te dragen dat de in te zetten meetmiddelen in goede staat van onderhoud zijn en worden gehouden. Indien gebruik gemaakt wordt van meetmiddelen van derden dan dient de certificaathouder te verifiëren of de meetmiddelen een geldig kalibratie certificaat hebben. De certificaathouder dient te beschikken over een geldig kalibratiecertificaat, niet ouder dan twee jaar van elk meetmiddel.(NB met uitzondering van rolmaten en duimstokken en meetlinten)
Logboek
Gedurende de uitvoering van het straatwerk zal een daartoe door de certificaathouder aangewezen medewerker op het project een logboek bijhouden overeenkomstig het model volgens bijlage VI van de CROW Publicatie 324.
Werkterrein
Het werkterrein dient veilig te zijn voor medewerkers, omwonenden en gebruikers. De certificaathouder dient de verkeersvoorzieningen dagelijks te inspecteren en eventuele gebreken terstond te herstellen. Bij inzet van machines dient de certificaathouder maatregelen (afzetting, signalering, en dergelijke) te nemen om gevaar voor medewerkers en voorbijgangers zo veel mogelijk te voorkomen. Materieel of onderdelen daarvan, dat niet wordt gebruikt, dient op het opslagterrein te worden opgeslagen. Vrijkomende materialen voor hergebruik dienen te worden opgeslagen op een afgesloten opslagterrein. Dagelijks dienen, bij beëindiging van de dagproductie van het straatwerk, het losse materiaal en het afval op het werkterrein te worden opgeruimd en afgevoerd of opgeslagen in de daarvoor bestemde (gesloten) container. De certificaathouder dient afval, zoals hak- en knipverliezen, folie, pallets, en dergelijke, overeenkomstig de daarvoor geldende (milieu) richtlijnen af te voeren.
Oplevering
De certificaathouder dient het werk vrij van ongerechtigheden, zoals hak- en knipverliezen, folie, pallets, en dergelijke op te leveren. De certificaathouder dient een procedure te hebben voor het opleveren van straatwerk. De procedure omvat een opneming van het werk als bedoeld in §9 van de UAV 2012 en een schriftelijke vastlegging van de bevindingen tijdens de opneming in een proces-verbaal van oplevering. De certificaathouder dient een werk schriftelijk op te leveren aan de opdrachtgever, inclusief de van toepassing zijnde NL-BSB certificaten van de geleverde materialen. Indien een opdrachtgever een eigen opleverprocedure heeft dan dient het bewijs van deze oplevering in het dossier aanwezig te zijn.
Bijdrage voor deelname
Kwaliteitsborging van het straatwerk staat natuurlijk in relatie met de hoeveelheid bestratingsprojecten, die door een deelnemer aan de KBR Straatwerk worden uitgevoerd. Op elk project geldt natuurlijk de kwaliteitsvereiste. Echter in totaal is dat bij de verschillende deelnemers anders. In dat kader is voor deelname aan de KBR Straatwerk dan ook een verbinding gezocht met de grootte van de onderneming enerzijds en het aantal ‘inspectie-werkbezoeken’ anderzijds. Dit heeft geleid tot de volgende staffel voor wat betreft de deelnamebijdrage.





KBR-STRAATWERK, INFORMATIEBIJEENKOMST OP DE INFRA RELATIEDAGEN HARDENBERG
Per 1 januari is de SEB-regeling overgegaan in de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk. Met één gemoderniseerde kwaliteitsregeling wil STRAATWERK Nederland opdrachtgevers ontzorgen en de bestratingsbranche op een hoger niveau brengen. Inhoudelijk is de...
Contact
De KBR Straatwerk is een stichting waarbij deelnemers zijn aangesloten, die zich willen onderscheiden ten aanzien van de kwaliteit van hun werk en bedrijf.
De KBR Straatwerk-deelnemers hebben maatstaven aangelegd voor arbeidsomstandigheden, alsook de opleiding en vakbekwaamheid van de medewerkers. Na toekenning van het predikaat ‘Erkend bestratingsbedrijf’ moet blijvend voldaan worden aan de verplichtingen, die de erkenningsregeling inhoudt, waaronder het onderwerpen aan jaarlijkse inspecties, uitgevoerd door onafhankelijke inspecteurs.