Stichting kwaliteitsborgingregeling voor het Bestratingsbedrijf.
In de achterliggende jaren is er grote toename geweest van bedrijven in de bestratingsbranche. Volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel zijn er ongeveer 4200 bedrijven die het bestratingsbedrijf uitoefenen. Het gebrek aan vakkennis openbaart zich vaak pas later. Er ontstaan problemen en er komen klachten. Dat heeft het aanzien van de bestratingbranche geen goed gedaan. Het bestratingsbedrijf is in aanzien gedaald en wordt vaak zelfs ondergewaardeerd. KBR Straatwerk wil door de kwaliteitsborgingsregeling de kwaliteit en hierdoor een beter aanzien van het bestratingsbedrijf, weer de boventoon laten zijn!
Versobering vestigingswetgeving
De toenmalige versobering van de overheid op het gebied van de vestigingswetgeving deed niet goed aan het imago van het bestratingsbedrijf. De overheid pleit voor zelfregulering door het bedrijfsleven. Dit kan door middel van kwaliteitsborgingsregelingen.
Waarom, nut en noodzaak nieuwe kwaliteitsborgingsregeling
SEB-plus en BRL-min
“Na de fusie was een van onze eerste taken om te komen tot één kwaliteitsregeling. Daarvoor hebben we gekeken naar bekendheid en gebruik van beide regelingen en hebben we interviews gehouden met onder meer verwerkers en opdrachtgevers”, licht Noorlander toe. “We hebben vervolgens de hele keten bij elkaar gezet, waaronder opdrachtgevers, verwerkers, SEB, CROW, SKG-IKOB en KIWA. We hebben samen gekeken wat er goed was van beide regelingen en dat samengevoegd. Het is nu eigenlijk een SEB-plus en een BRL-min. In de BRL was heel veel compliance opgenomen en zat overlap met bijvoorbeeld VCA-regelgeving. Dergelijke overlap hebben we er uitgehaald. Maar er is meer toezicht en controle en vastlegging van kwaliteit dan in de SEB-regeling. De regeling gaat ook verder dan alleen de technische aspecten van het eindproduct en omvat ook aspecten op het gebied van compliance en veiligheid. Er wordt tevens gekeken naar de ‘kantooraspecten’, zoals het kwaliteitshandboek. We hanteren daarbij een staffel voor het aantal gediplomeerde stratenmakers dat op een werk aanwezig moet zijn. Het is eigenlijk te gek voor woorden om te concluderen dat onze infrastructuur veelal in handen ligt van mensen die niet opgeleid zijn. Neem alleen al het verdichten. Hoe kun je dat goed doen als je de theorie van het aftrillen niet kent?
Juiste moment
Naast de fusie is het volgens De Krom ook in andere opzichten de juiste tijd om met deze nieuwe regeling te komen. “De wereld is aan het veranderen. Onder meer klimaat en energie hebben invloed, ook op straatwerk. Denk aan infiltratie van regenwater en waterdoorlatende bestrating. Dan is het een mooi moment, niet alleen om de regelingen samen te voegen maar ook voor een upgrade.” Dat inmiddels in de bouw de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zijn intrede heeft gedaan, speelt op de achtergrond ook mee. Noorlander: “De Wkb geldt nu nog niet voor infra, maar met deze regeling sluiten we daar wel mooi op aan. Daarbij blijkt dat kennis in de markt terugloopt, ook bij opdrachtgevers. Toezichthouders laten zich soms leiden door de opdrachtnemer. Of opdrachtgevers halen voor het toezicht goede mensen weg bij bedrijven. Dat hoeft met deze KBR Straatwerk niet meer, omdat het toezicht onafhankelijk geregeld is.”De Krom: “Het is een oproep aan aannemers om kwaliteit te leveren en dat ook aan te tonen, en zo de opdrachtgever als toezichthouder te ontzorgen.”
Foto: Johan de Krom, voorzitter Vereniging STRAATWERK Nederland
Onafhankelijk toezicht
Sterk punt van de nieuwe regeling is volgens De Krom vooral het onafhankelijke toezicht op de kwaliteit. De kwaliteitsregels van de SEB Erkenningsregeling zijn door CROW opgenomen in RAW-bepalingen (hoofdstuk 83, elementenverhardingen). Die kwaliteit staat dus wel omschreven, maar het gaat er om hoe je die borgt en daarop toeziet. “Daarvoor is er nu een onafhankelijk instituut, los van de branchevereniging, zodat het geen slager is die zijn eigen vlees keurt.” Noorlander: “Daarbij komen er dus onaangekondigde audits, waarvan de frequentie afhankelijk is van het aantal werken dat een bedrijf uitvoert. Dit in plaats van de jaarlijkse aangekondigde audits zoals de SEB die uitvoerde.” Noorlander: “De KBR Straatwerk regeling geeft de zekerheid dat het werk zal worden opgeleverd volgens de afgesproken spelregels, waardoor de opdrachtgever wordt ontzorgd. Het waarborgt dat de opdrachtnemer (on)aangekondigd gecontroleerd wordt en dat hij op ieder project dient te voldoen aan de gestelde regels.” De Krom: “Met deze regeling KBR Straatwerk scheiden we het kaf van het koren en maken we als branche een kwaliteitsslag. Daarmee worden we de architecten van de buitenruimte.”
Draagvlak
Het draagvlak voor de nieuwe regeling is er zeker volgens De Krom en Noorlander. Dit mede doordat onder meer CROW, Rijksoverheid en grote gemeenten betrokken zijn geweest in het ontwikkelingsproces. Verder zal Vereniging STRAATWERK Nederland de KBR Straatwerk actief gaan promoten richting opdrachtgevers. De Krom: “Opdrachtgevers die nu SEB Erkenningsregeling of BRL voorschrijven, gaan we actief ondersteunen met nieuwe bestekteksten om de KBR Straatwerk voor te schrijven.”
Overgangsregeling
De nieuwe KBR Straatwerk zal in het eerste kwartaal van 2025 daadwerkelijk van kracht worden. Voor de deelnemers aan de SEB-erkenningsregeling komt er een overgangsregeling.
Zij krijgen te maken met veranderingen, maar De Krom en Noorlander verwachten dat al die bedrijven aan de nieuwe regeling kunnen voldoen. Die zal ook niet leiden tot een forse verhoging van administratieve lasten. De Krom: “Er zijn diverse digitaliseringstools beschikbaar waarmee we het systeem zo eenvoudig mogelijk willen houden. Opmeten, foto’s maken en opslaan moet in principe voldoende zijn. En aan het eindproduct verandert niets. De deelnemers aan beide regelingen leveren nu ook al kwaliteit.”
Waarom, nut & noodzaak nieuwe Kwaliteitsborgingsregeling
KBR Straatwerk: de nieuwe standaard voor kwaliteit
Met één gemoderniseerde kwaliteitsregeling wil Vereniging STRAATWERK Nederland opdrachtgevers ontzorgen en de bestratingsbranche op een hoger niveau brengen. Inhoudelijk is de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk een samenvoeging van het beste uit de bestaande SEB Erkenningsregeling en de BRL 9334 Straatwerk.
De nieuwe kwaliteitsborgingsregeling KBR Straatwerk is een initiatief van Vereniging STRAATWERK Nederland. De uitvoering wordt echter ondergebracht in een onafhankelijk instituut, met de naam Stichting KBR Straatwerk. Dit instituut zal toezien op de kwaliteit van de gecertificeerde deelnemers en de kwaliteit van het eindproduct. Middels digitale tools zullen aannemers hun geleverde kwaliteit kunnen vastleggen, waarbij de toeziende stichting regelmatig onaangekondigde audits zal uitvoeren om werk en bedrijf te controleren. Het aantal controles zal samenhangen met het aantal onderhanden projecten.
Duidelijkheid
“Twee kwaliteitsregelingen die nagenoeg hetzelfde nastreven is te veel voor de branche. De markt heeft behoefte aan duidelijkheid”, zegt Theo Noorlander, directeur van de Vereniging STRAATWERK Nederland over de ontwikkeling van de nieuwe KBR Straatwerk. Johan de Krom, voorzitter van die vereniging, beaamt dat: “Omdat opdrachtgevers niet weten welke van de twee bestaande regelingen het beste is, schrijven ze nu vaak niets voor. Met de nieuwe KBR Straatwerk combineren we het beste van twee werelden, met nieuwe spelregels van deze tijd. Opdrachtgevers zullen dat omarmen. Het zou gek zijn als ze dat niet doen want uiteindelijk wil iedereen kwaliteit. Opdrachtgevers die deze regeling voorschrijven, worden daar heel gelukkig van. Ze kunnen uitgaan van kwaliteit en hoeven minder tijd en energie in toezicht te stoppen.”
Geschiedenis
Dat er twee kwaliteitsregelingen waren, vindt zijn oorsprong in de geschiedenis. Toen in de jaren 90 de vestigingswet werd losgelaten, was er een vrees dat elke ‘cowboy’ zich stratenmaker kon gaan noemen. Om de kwaliteit te waarborgen, riep de OBN (Ondernemersvereniging Bestratingsbedrijven Nederland) in 1993 de Stichting Erkenning voor het Bestratingsbedrijf SEB in het leven. Door de introductie van machinaal straten ontstond vanuit de OBN de Vereniging Machinaal Straatwerk VMS, die de SEB-regeling te productgericht vond. VMS ontwikkelde daarom de meer procesgerichte BRL 9334, met certificering door KIWA en SKG-IKOB. De VMS werd Vereniging Modern Straatwerk en fuseerde in 2022 met de OBN tot de Vereniging STRAATWERK Nederland.
Foto: Theo Noorlander, directeur Vereniging STRAATWERK Nederland




KBR-STRAATWERK, INFORMATIEBIJEENKOMST OP DE INFRA RELATIEDAGEN HARDENBERG
Per 1 januari is de SEB-regeling overgegaan in de Kwaliteitsborgingsregeling Straatwerk. Met één gemoderniseerde kwaliteitsregeling wil STRAATWERK Nederland opdrachtgevers ontzorgen en de bestratingsbranche op een hoger niveau brengen. Inhoudelijk is de...
Contact
De KBR Straatwerk is een stichting waarbij deelnemers zijn aangesloten, die zich willen onderscheiden ten aanzien van de kwaliteit van hun werk en bedrijf.
De KBR Straatwerk-deelnemers hebben maatstaven aangelegd voor arbeidsomstandigheden, alsook de opleiding en vakbekwaamheid van de medewerkers. Na toekenning van het predikaat ‘Erkend bestratingsbedrijf’ moet blijvend voldaan worden aan de verplichtingen, die de erkenningsregeling inhoudt, waaronder het onderwerpen aan jaarlijkse inspecties, uitgevoerd door onafhankelijke inspecteurs.